Opis i zasady dotyczące bitew

Gdy dwa oddziały stoją w tym samym polu, każdy z nich może zadeklarować atak na drugi oddział. Rozkaz ataku jest nieodwoływalny. Po wydanym rozkazie, wszystkie regimenty obu oddziałów (atakującego i atakowanego) nie unikną już walki - nie można wydzielić żadnego z nich z oddziału, a łączyć oddziały można tylko te, które walczą w tej samej bitwie. Czasami żołnierze mogą odmówić wykonania rozkazu ataku - gdy znacząco ustępują liczebnością.

Podobnie wygląda atak na osadę. Z tą różnicą, że do walki po stronie atakowanej osady staną osadnicy o narodowości właściciela osady oraz wszystkie oddziały znajdujące się w osadzie, należące do właściciela osady. Osady atakowanej nikt nie może opuścić, nikt nie może też do niej wejść.

Bitwa odbywa się podczas przeliczeń bitew, czyli około 19, zawsze następnego dnia. Jeśli więc zostanie wydana o godz. 0:01, oddziały uczestniczące w bitwie mogą stracić nawet cztery fazy ruchu.

Do bitwy mogą dołączyć się inne oddziały, ale tylko tego samego władcy, co już uczestniczące w bitwie - aż do godziny 19.00 dnia rozegrania bitwy. W czasie przeliczania bitew, czyli pomiędzy 19.00 a 19.15 nie można wypowiadać nowych ani dołączać do istniejących bitew.

W bitwach nie biorą udziału niewolnicy - zakuci w kajdany czekają na wynik bitwy i wyzwolenie - lub przejście pod władzę nowego pana.

Większość aspektów związanych z bitwami można przećwiczyć w symulatorze bitew.

TAKTYKA ODDZIAŁU

Każdy władca może zawczasu wydać polecenie każdemu regimentowi, jak ten ma zachowywać się podczas walki. Może określić następujące zachowania żołnierzy:

  • czekaj na wroga - regiment biernie oczekuje na atak przeciwnika, walczy gdy wróg podbiegnie do niego lub bitwa toczy się w osadzie.
  • dąż do walki w zwarciu (X) - żołnierze ruszają do przodu, szarżując pozycje nieprzyjaciela, a następnie prą w miarę możliwości do przodu.
  • ponawiaj szarże (X) - regiment po szarży na wroga wycofuje się (może wtedy być celem dla strzelców przeciwnika) na jedną rundę i ponawia szarżę. Rozkaz jest wykonywany wtedy, gdy inni żołnierze będą utrzymywać wroga w walce wręcz (nie mogą wszyscy ponawiać szarż).
  • strzelaj z dystansu - rozkaz ten ma sens w przypadku regimentów wyposażonych w broń miotającą, żołnierze strzelają, gdy na polu bitwy są niezwiązane walką oddziały przeciwników. Gdy celów brak, czekają na wroga.
  • strzelaj, potem walcz wręcz - podobnie jak poprzedni rozkaz, z tą różnicą, że gdy nie ma celów do strzelania, żołnierze ruszają naprzód, aby wspomóc towarzyszy w walce wręcz.
  • czekaj, walcz od 3 rundy (X) - rozkaz przeznaczony dla odwodów, które mają wkroczyć do walki po 2 rundach oczekiwania. Dzięki temu będą mniej zmęczeni, tyle że kosztem towarzyszy, którzy walczyli od początku.

Rozkazy oznaczone (X) - aby zostały wykonane, żołnierze je posiadający muszą stanowić co najmniej 20% stanu liczbowego żołnierzy, przy czym poszczególne rozkazy sprawdzane są niezależnie od siebie. W przypadku gdy któryś z rozkazów ma zbyt małą ilość przedstawicieli, otrzymują oni nowy rozkaz - "czekaj na wroga".

Jeśli regiment nie posiada broni miotającej, a ma wydany nieprawidłowy rozkaz, zostaje on automatycznie zmieniony. Rozkaz 'strzelaj z dystansu' zmieniany jest na 'czekaj na wroga', a 'strzelaj, a potem walcz wręcz' na 'dąż do walki wręcz'.

W sytuacji, gdy żołnierze jednej strony bitwy są ostrzeliwani przez drugą, i wszyscy żyjący żołnierze mają rozkaz 'czekaj na wroga', zostaje on zmieniony na 'dąż do walki w zwarciu' - aby uniknąć sytuacji, gdy z powodu błędnie wydanych rozkazów jedna ze stron jest 'wystrzeliwana jak kaczki', biernie oczekując na śmierć.

RODZAJE BITEW

  • bitwa polowa - starcie dwóch lub więcej oddziałów poza terenem osady, na polu. Regimenty mają możliwość oddania salw na początku bitwy, wielkie znaczenie mają szarże konnicy.
  • bitwa w osadzie - starcie oddziałów wewnątrz osady, żołnierze nie mają możliwości oddawania strzałów ani szarżowania. Oddziały poza osadą nie mogą do niej dołączyć.
  • szturm na osadę - atak oddziału lub oddziałów z zewnątrz osady. Umocnienia powodują, że obrońcom (wszystkim przystępującym do walki ze środka osady, o rozkazach: czekaj na wroga, strzelaj z dystansu) doliczane są bonusy związane z odpieraniem szarży oraz strzeleckie.

    Niektóre umocnienia wymuszają spieszenie oddziałów konnicy - wówczas spieszane są wszystkie konne regimenty, niezależnie od rozkazów i strony bitwy. Po bitwie, spieszeni żołnierze NIE wsiadają sami z siebie z powrotem na konie - trzeba im dopiero dać takie polecenie.

    Jeśli w osadzie nie ma ostrokołu ani zamku, napastnicy mogą dowolnie strzelać do obrońców. W innym przypadku, napastnicy mogą strzelać jedynie do tych obrońców, którzy sami strzelają.
  • bitwa o osadę - atak na osadę oddziału (oddziałów) z osady. Brak bonusów za umocnienia, bitwa rozgrywana podobnie jak bitwa w osadzie, jednak stawką jest przejęcie kontroli nad osadą.

PRZEBIEG BITWY

Pierwsze ofiary w bitwie mogą paść z ręki łuczników i kuszników. To oni rozpoczynają ostrzał, dopóki wrogi oddział jest daleko. W zależności od przyjętych taktyk, wzajemny ostrzał może trwać krócej lub dłużej.

O tym, czy strzały łuczników trafią kogokolwiek z wrogów, decyduje BS strzelających. Można przyjąć, że dla BS równego 4 połowa strzał trafi w przeciwników. Trafiony może być każdy z żołnierzy wroga, niezależnie od jego pozycji w oddziale.

Trafienie strzały nie oznacza jeszcze śmierci żołnierza. Wpływ na to, ile trafień będzie skutecznych, mają S (BS) strzelającego i T trafionego. Nawet najlepiej opancerzony żołnierz może zginąć, gdy strzała trafi go w słaby punkt.

Wreszcie żołnierze wpadają na siebie i dochodzi do szarży. W tej fazie bitwy zabójcza jest zwłaszcza konnica. Po fazie szarży, następuje walka wręcz, która nie daje już konnym takiej przewagi. Armie można podzielić na dwie części, jedną - strzelecko-defensywną pozostawiając na tyłach, drugiej - ofensywnej - wydając rozkaz ataku.

Walka polega na serii pojedynków żołnierzy. Wynik starcia zależy w dużej mierze od WS walczących, jednak szczęście gra tu też dużą rolę. Wygrać dane starcie może zarówno atakujący, jak i broniący, może też ono zakończyć się chwilowo bez rozstrzygnięcia. Podobnie jak przy strzelaniu, trafienie rywala jeszcze nie oznacza jego śmierci, ponieważ cios może się okazać za słaby - zależy to w dużej mierze od S trafiającego i T trafionego.

Gdy jedna ze stron dysponuje przewagą liczebną podczas starcia, to ma ona szanse na dodatkowe ataki - bez ryzyka otrzymania wrogich ciosu. Ogólna ilość ataków jednej strony nie przekracza jednak 3-krotności liczebności przeciwnika.

Kilka uwag odnośnie szturmów na osady:
* władca księstwa broniącego się nie może spalić osady, która została zaatakowana.
* osadnicy, którzy wzięli udział w bitwie, po niej wracają do zwykłych prac.

Po rozegranej bitwie, z placu boju zbierane jest uzbrojenie - średnio co trzecia sztuka broni należąca do poległego żołnierza jest odzyskiwana. Podobnie dzieje się z końmi - średnio co trzeci koń, którego jeździec zginął, przeżywa bitwę.

WPŁYW MORALE

Każdy regiment przystępuje do walki z pewnym poziomem morale - które ma wpływ na to, jak żołnierze będą walczyć. Im wyższe morale, tym żołnierze walczą skuteczniej.

Morale poszczególnych regimentów ulega obniżeniu wraz z upływem bitwy. Gdy osiągnie 0 - wojacy mogą przestać walczyć i spróbować ucieczki. Mogą też dostać się do niewoli.

ZMĘCZENIE

Wszystkie oddziały przystępujące do bitwy, rozpoczynają ją bez zmęczenia. W trakcie bitwy zmęczenie oddziałów rośnie - gdy strzelają, przemieszczają się i walczą wręcz. Zmęczenie wpływa na celność strzałów, umiejętności walki, a także na S i T (nie wpływa jedynie na T i T-ST, gdy regiment jest ostrzeliwany).

Po bitwie zmęczenie znika, tak więc nawet jeśli oddziały biorą udział o tej samej godzinie w innej bitwie - rozpoczną ją wypoczęte.

NABYTE DOŚWIADCZENIE

Bitwa to miejsce, gdzie Twoi żołnierze przemieniają się z chłopców w mężczyzn. W ogniu walki, hartują swe ciała i dusze. Inaczej mówiąc - zbierają doświadczenie, które potem mogą w drodze treningu przekuć w konkretne umiejętności walki wręcz lub strzelania.

Również bohaterowie zbierają swe cenne doświadczenie i zyskują coraz większą sławę, co nie pozostaje bez wpływu na ich charyzmę i przywództwo.

Wyszukiwarka: